Juha Vuorio, Oulu Itsenäisyysmies

Merellinen Oulu - pelkkää puhetta?

  • Tässä näkyy mereltä Nuottasaaren ohi tullessa olevaa matalikkoa. Pahimmat ryteiköt ovat jo jääneet taakse. Kuvassa mm. Kuusiluodon koulu.
    Tässä näkyy mereltä Nuottasaaren ohi tullessa olevaa matalikkoa. Pahimmat ryteiköt ovat jo jääneet taakse. Kuvassa mm. Kuusiluodon koulu.
  • Teatteritalo on vallitseva näkymä kaupunkia lähestyttäessä. Varsinainen historiallinen keskusta jää täysin sen peittoon.Matalikot pistävät myös silmään.
    Teatteritalo on vallitseva näkymä kaupunkia lähestyttäessä. Varsinainen historiallinen keskusta jää täysin sen peittoon.Matalikot pistävät myös silmään.
  • Silti jostain kuvakulmasta voi betonirakennelmien välistä myös Oulun upea tuomikirkko hetkeksi pilkahtaa. Jos saisi päättää, eikä rahasta tarvisi välittää, niin hankkiutuisin ainakin tuosta teatteritalosta eroon (tulisi tietenkin johonkin paremmin soveltuvaan paikkaan). Tilalle kehitettäisiin jotain sopivaa torin tai merellisen yhteyden mukaista toimintaa.
    Silti jostain kuvakulmasta voi betonirakennelmien välistä myös Oulun upea tuomikirkko hetkeksi pilkahtaa. Jos saisi päättää, eikä rahasta tarvisi välittää, niin hankkiutuisin ainakin tuosta teatteritalosta eroon (tulisi tietenkin johonkin paremmin soveltuvaan paikkaan). Tilalle kehitettäisiin jotain sopivaa torin tai merellisen yhteyden mukaista toimintaa.
  • Tässä edustavaa Oulua torinrannan läheltä. Soisi että vastaavaa olisi näkyvissä laajemminkin vesiltä tullessa.
    Tässä edustavaa Oulua torinrannan läheltä. Soisi että vastaavaa olisi näkyvissä laajemminkin vesiltä tullessa.
  • Pari innokasta lautailijaa Pikisaaren edustalla.
    Pari innokasta lautailijaa Pikisaaren edustalla.
  • Tässä lopuksi Hietasaaren puoleista venesatamaa.
    Tässä lopuksi Hietasaaren puoleista venesatamaa.

< kuvia voi selata eteenpäin kuvan oikean reunan nuolta painamalla>

En harrasta juurikaan veneilyä, mutta muutaman kerran on tullut käytyä jollain risteilyllä tai veneilyllä Oulujoen mereen aukeavassa suistossa. Olen myös ainakin kerran meloskellut kanootilla tuolla alueella.

Itseä on ihmetyttänyt joka kerta, että miksi ihmeessä Ouluun on rakennettu betonimöhkäleitä estämään hienon kaupunkikuvan avautumista. Samoin ihmetyttää miksi Oulu ei hyödynnä rantoja ja vesialueita kaupunkimaisiksi virkistysalueiksi. Ohessa muutamia valokuvia, jotka on ottanut eräs ulkomaalainen vierailija; tietenkin yrittäen löytää hyviä kuvakulmia.

Itse ajattelen, että kun kerran ollaan kaupungissa niin sekä rantojen meren että maanpuolisten osien tulisi olla huolitellut ja sopivat ulkoiluun sekä virkistäytymiseen. Skandinavian pohjoiseksi pääkaupungiksi itsensä asemoineen Oulun tulisi huomioida näyttävyys mereltä saapuville vierailijoille.

Syksyllä 2013 olleessa kaupunkisuunnittelun seminaarissa koitin kysellä juuri tästä aiheesta. Mutta en silloin saanut kovin hyvää vastausta. Pitää yrittää ottaa yhteyttä ja kysyä tarkemmin.

Itseäni huolettaa, että merellisen Oulun kehittämisen sijaan keskitytään rakentamaan kivitaloja rannoille. Toivottavasti huoleni on aiheeton!

Oulun tavoitteena tulisi olla kaupunkilaisten merellisten mahdollisuuksien edistämisen lisäksi tuleminen houkuttelevaksi myös muualta suuntautuvalle veneilylle.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kirjoituksesi toi mieleen merellisen Helsingin ja Tukholman. Tuntuu, että naapurimaassa osataan hyödyntää merellisyyttä kaupunkikuvassa enemmän kuin täällä. Kerrostalot rannassa ei sitä ole. Ranta kuuluu ihmisille, kaupunkilaisille ja erilaisille toimille rannoilla. Guggenheim hankkeessa Helsinkiin halutaan rantaan taidemuseo. Rantojen merkitystä ihmisille ei ole ehkä riittävästi pohdittu muuallakaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio
Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Merellisen Oulun näkymää haittaa kylläkin varsin pahasti erään entisen sellutehtaan näkyminen keskeisellä paikalla turistinkin silmässä. Ennen tehdas oli nimeltään Oulu Oy, mutta mitä tehtaan logossa nykyisin lukee, en tiedä. Siis kuvasi ovat liian valikoidusta kulmasta, että ei tehdasta voi olla huomaamatta edes mereltä tullut votkaturisti.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Kun Oulusta puhutaan ja kuvataan niin minusta siellä mukana pitäisi aina olla myös se kiva polliisi? :)

Käyttäjän OlliKohonen kuva
Olli Kohonen

Oulujoen suistossa, Toppilansaaren, Hietasaaren ja Pikisaaren rantoja pitkin pääsee mukavasti hienon näköalan lenkille. Kävellen, juosten vaikka lastenvaunujen kanssa. Oma suosikkireittini, suosittelen jokaiselle. Ehkä tosin juuri nyt keli on pikkaisen haastava.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Yksi näkökulma merelliseen Ouluun, on vanhat mutta edelleen toimintakunnossa olevat perinnealukset. Nämä aktiivisella vapaaehtoisella toiminnalla ylläpidettävät alukset tuovat oman historiallisen suolansa merellisen Oulun kuvaan.

Sen verran Oulussa voitaisiin ottaa esimerkkiä pääkaupungista, että taattaisiin jatkossakin nykyisille ja tuleville oululaisille perinnealuksille laituripaikat sekä tukeutumispaikat esimerkiksi Toppilan salmesta, johon jo nyt tukeutuvat mm. Merenkulkulaitoksen entinen tarkastusalus m/s Oulu ( joka palveli myöhemmin vuosia tiedustelutehtävissä Merivoimissa Kustaanmiekka -nimisenä ) sekä Normandian maihinnousun veteraani ja myöhemmin Oulun entinen satamahinaaja m/s Alpo.

Helsingissähän on ns. Halkolaituri ja myöskin T -laituriksi kutusttu, vuokrattu Helsingin purjelaivasatamayhdistykselle. Vanhat puiset perinnelaivat ovat osa näkyvää helsinkiläistä merellistä kulttuuria.
ks. linkki: http://www.purjelaivasatama.com/yhdistys.htm

Eikö siis myös Oulussa Toppilan historialliseen satamaan kuulu myös perinnelaivat ? Mikä ettei samaan historialliseen satamamilijöön voitaisi sovittaa myös oululaisen tervakauden kukoistuksen museointia. Puhumattakaan samaa yhteyteen syksyn 1944 Tornion maihinnousun lähtösataman historiikkia. Samoin voitaisiin nostaa esiin oululainen purjelaivakulttuuri, joka kukoisti niin kauan kuin terva ja puutavara olivat suomalainen sen aikainen Nokia. Tietenkään unohtamatta Oolannin sodan taisteluita Perämeren rannikolla ja mitä toimenpiteitä siitä sitten muuten seurasikaan Venäjän sodanjohdon suunnittelupöydiltä.

Toisin sanoen Oulu tarvitsee merellisen museoympäristön Toppilan satamaan. Mallia voi käydä katsomassa esimerkiksi Kotkasta tai Turusta. Museoaluksia Suomesta riittää varmasti myös Ouluun.

Vierasveneilijöitä varten Oulu tarvitsee Torirannan rinnalle Nallikarin - Toppilan salmen eteläpuoliselle alueelle vierasvenepaikkoja kaikkine veneilijöiden tarvitsemine palveluineen.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa